torsdag 13 november 2008

Hunter Valley och Port Stephens

Förra helgen gjorde vi en liten utflykt som innebar ca 4 timmars bilresa på lördag förmiddag till Hunter Valley, tre timmar därifrån till Anna Bay i Port Stephens där vi sov en natt i en lite stuga, och hemresa på fem timmar på söndagen. Tack vare spännande upplevelser och DVD spelare i baksätet på bilen var vi mycket nöjda med resan.

Första anhalten var Hunter Valley Gardens, en trädgård med 12 olika tema trädgårdar, bla sagobokstema som kan ses nedan.

From HunterValley_PortStephens

From Australienblog

Därefter besökte vi Tyrrells vingård, vars grusväg var kantad av vinstockar där varannan rad började med en stamros, tjusigt! Tyrrells vingård har anor från 1860-talet och är en av de största vingårdarna i distriktet.

Som motpol till denna gigant besökte vi sedan Scarborough, en liten mysig vingård 21 år gammal, där man fick sitta till bords med en tallrik kex och ost till vinprovningen.

När vi åkte ifrån Scarborough var klockan fem på eftermiddagen och en perfekt tidpunkt för kängurur att vakna till liv. Vi såg flera flockar betande och hoppande med ungar i magen flockar längs med vägen. När vi började närma oss vårat övernattningsställe, Melaleuca, åkte vi förbi en varningsskylt för kängurur och KOALABJÖRNAR. Det skulle senare visa sig att vi prickat in ett backpackersställe att övernatta på precis i kanten av en nationalpark med koalabjörnar i. Väl framme klev vi ur bilen och det första vi såg i mörkret var en känguru som hoppade bredvid ett uppställt tält. Stugan bestod av ett rum med två våningssängar och ett kylskåp. Walter och mamma klev ut i mörkret för att leta reda på badrummet och blev smått överraskade när två grå, halvstora med grov svans, djur ramlade ner ur ett träd framför fötterna på dem. Jag sprang ut ur stugan och konstaterade att kängurur kan klättra i träd. Vi hade mött våra första possums!

From Australienblog

På morgonen kom mamma tillbaka från en morgonpromenad och berättade att hon sett en koalabjörn i ett av eukalyptusträden. Efter frukost gick vi ner till havet.

Lite mer söder ut fanns det stora sanddyner där man kunde rida på kamel, vilket vi inte gjorde, men de skymtar i bakgrunden på bilden.