lördag 16 augusti 2008

en kontrabas

Idag skjutsade jag resten av familjen till den lilla stranden i Clovelly, och sedan åkte jag vidare till Parramatta road, halvägs till IKEA. Jag körde visserligen fel en gång, men trots det kändes det dock inte lika långt och krångligt som när vi åkte till IKEA senast. Man har väl vant sig lite, och lärt sig vägen dessutom.

Målet för resan var The Bass Shop där man kan köpa kontrabasar. Jag har ju ingen orkester att spela i här i Sydney, men jag borde ju hålla igång iallafall, och om det till äventyrs skulle dyka upp en möjlighet att spela, så måste man ju ha en bas. Jag tänkte kolla vad som fanns, priser etc. det slutade med att jag köpte en. Eller beställde, för de skall ställa in den för mig, med rätt sorts strängar på rätt höjd över greppbrädan etc. Det blev en ny relativt billig plywoodbas från kina, men som en riktig kontrabas-affär/luthier sätter upp och kan stå för. den kommer absolut att duga här. När jag åker hem får jag väl sälja den igen. Jag kommer inte att gå plus så klart, men förlusten går att leva med.

Efter kontrabasaffären gick jag längs med Paramatta road upp och för att leta rätt på någonstans att äta.Det var märkliga kvarter. Kändes som om de var byggda som fina shopping-stråk med breda trotoarer och mycket affärer. Men nästa allt var stängt och mycket var utflyttat. Kändes lite ödsligt. Möjligtvis är det mer ruljangs på veckodagar än denna lördag. Men jag hittade säkert sex brudklänningsaffärer, så ifall ni kommer till Sydney för att gifta er så har jag tips på var ni kan gå... Och så hittade jag en brass- och saxofon-affär. Verkade helt OK men de hade inte rätt sorts trombon-drag-olja.

Så småningom hittad jag ett litet kebab/hamburgerställe. Jag tog en hamburgare eftersom jag åt kebab igår. Den smakade lite lamm, och hade bl a rödbetor bland "påläggen". Smakade toppengott. Sen åkte jag hem. Resten av familjen kom så småningom med buss tillbaks. Lugn kväll med god mat, lax lagad av Katarina och Hanna.